Folyóirat-menedzsment (Open Journal System)

Gyakran ismételt kérdések

Mire való az OJS?

Szabadon hozzáférhető folyóiratok publikálására. Segíti a teljes szerkesztési folyamatot a kézirat benyújtásától kezdve a végleges folyóiratszámok közzétételéig.

Miért jó az OJS?

A rendszerben közölt cikkek könnyebben bekerülnek a tudományos publikációk online vérkeringésébe. Egyedi DOI-azonosítót (Digital Object Identifier) kaphatnak, amely a dokumentumot azonosítja, nem pedig a tárolás helyét. Emellett a folyóiratok könnyebben bekerülhetnek a DOAJ (Directory of Open Access Journals) nyilvántartásába, melynek köszönhetően számos nemzetközi adatbázis-szolgáltató keresőrendszerében elérhetővé válhatnak a publikációk.

Milyen folyóiratok jelenhetnek meg az ELTE folyóiratmenedzsment rendszerében?

Az Egyetem bármely szervezeti egysége által kiadott folyóirat. Egyedi elbírálás alapján nem egyetemi kiadású, de az ELTE oktató-kutató tevékenységének eredményeit közlő folyóiratok is.

Kötelező-e a szerkesztés háttérfolyamatait is ebben a rendszerben végezni?

Nem. A menedzsmentrendszer használható kizárólag közzétételi szándékkal is. Ebben az esetben a szerkesztési folyamat koordinálása hagyományos eszközök (pl. levelezés) segítségével történik.

Milyen alapvető feltételeknek kell megfelelnie egy publikálandó folyóiratnak?

  • rendszeres megjelenés (évente legalább 1 alkalommal)
  • rendelkezzen ISSN számmal
  • minden cikkhez készüljön absztrakt
  • minden cikkhez készüljön kulcsszólista

Visszamenőlegesen is közzétehetők a folyóiratszámok?

Igen. Abban az esetben, ha "élő" folyóiratról van szó, és a készítők vállalják, hogy a friss folyóiratszámokat az ELTE folyóiratmenedzsment rendszerében teszik közzé. Ha már megszűnt folyóirat korábbi számait szeretnék archiválni, azt az ELTE Digitális Intézményi Tudástárban (EDIT) tudják megtenni. 

Ingyenesen használható a szoftver?

Igen. A szoftver teljesen ingyenes, az ELTE EKL által üzemeltetett rendszert költségek nélkül lehet igénybe venni.

Pontosan melyik szoftverről van szó?

Folyóiratmenedzsment-rendszerünk a világszerte népszerű Open Journal Systems legfrissebb, 3-as verziójára épül. A frissítésekről, verzióváltásokról az ELTE EKL gondoskodik.

Támogatja-e a rendszer a többnyelvű folyóiratok közzétételét?

Igen, a rendszerben lehetőség van arra, hogy a folyóiratok egyes számai különböző nyelven jelenjenek meg. Az OJS-ben lehetőség van arra is, hogy egy folyóiraton belül különböző nyelven publikáljanak a szerzők.

Kitől lehet segítséget kérni a használta során?

Az ELTE EKL munkatársai tudnak bővebb információt nyújtani az OJS-ről, valamint a használat során segíteni is tudják a szerkesztőségeket. Információ, segítség a következő elérhetőségen kérhető: ojs@lib.elte.hu (Fejes Judit).

Mi a használatbavétel folyamata?

  1. A publikálandó folyóirat főszerkesztője kitölti az igényléshez szükséges űrlapot. 
  2. Az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár felveszi a kapcsolatot az igénylővel.
  3. Többszörös egyeztetés során testre szabjuk a folyóirat önálló felületét és a publikálási folyamatát.
  4. Amennyiben igényli a kiadó, feltöltésre kerülnek a korábbi folyóiratszámok.
  5. Közzétesszük a folyóirat nyilvános felületét az ojs.elte.hu oldalon.
Illusztráció szerzője, forrása:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/OJS.svg